Η Σχολική Πραγματικότητα ……

Ένα κορίτσι 7 ετών βρέθηκε δεμένο και φιμωμένο στις τουαλέτες του σχολείου του από τους συμμαθητές του. Ένα αγόρι 15 ετών κακοποιείται από τους συμμαθητές του, που φτάνουν να περάσουν πετονιά στον λαιμό του. Εντεκάχρονος σε σχολείο έβγαλε σουγιά και απειλούσε τους συμμαθητές του. Αυτά είναι μόνο μερικά από τα περιστατικά βίας που έγιναν γνωστά τον τελευταίο χρόνο ανάμεσα σε παιδιά και εφήβους , σαφώς ελάχιστα σε σχέση με όσα μένουν κρυφά.

Οι εκδηλώσεις βίας απέναντι σε συνομηλίκους ξεκινούν από νωρίς. «Το διάλειμμα είναι για εμάς το μεροκάματο του τρόμου», διηγείται  εκπαιδευτικός

Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι οι βίαιες συμπεριφορές σε όλο και πιο μικρές ηλικίες είναι πλέον καθημερινότητα και στην Ελλάδα, ενώ νέες παθολογίες όπως οι αυτοτραυματισμοί και οι αυτοκτονικές τάσεις είναι πλέον πολύ συχνές στους εφήβους. Ζητούν πολλαπλές παρεμβάσεις σε σχολικό και κοινωνικό επίπεδο ώστε να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο σε πρώτη φάση, αλλά και να μπορέσουμε να αντιληφθούμε και να παραδεχτούμε τις βαθύτερες αιτίες του.

Κοινός παρονομαστής στα περισσότερα περιστατικά η αδυναμία εκπαιδευτικών και γονιών να εντοπίσουν το πρόβλημα εν τη γενέσει του αλλά και να διαχειριστούν τις καταστάσεις στη συνέχεια. Οι γονείς «έχουν άποψη για όλα», αλλά όταν τους ζητηθεί να συμμετάσχουν και να αναλάβουν την ευθύνη σε σχέση με τα παιδιά τους, πολύ δύσκολα αναγνωρίζουν ότι υπάρχει πρόβλημα. Από την άλλη, οι εκπαιδευτικοί συμβουλεύουν απλώς τα παιδιά που απευθύνονται σε αυτούς για βοήθεια να παίζουν μακριά από τα παραβατικά παιδιά, ή χειρότερα κάνουν τα στραβά μάτια.

Προχθές ένα 13χρονο παιδί το έδειραν έξω από το σχολείο συνομήλικοί του. Τον περίμεναν να τελειώσει το μάθημα για να λύσουν τις διαφορές τους. Εγώ το έμαθα από τα άλλα παιδιά που έβλεπαν το βίντεο, το οποίο είχαν ανεβάσει στο ΤikΤok. Έρχονται στο σχολείο 13 χρόνων με σουγιά και εργαλείο που σπάει τα τζάμια. Και τι να κάνω; Να φωνάξω την αστυνομία; Μίλησα στη μητέρα, στην αρχή δεν το παραδεχόταν και στο τέλος μας είπε “και τι να κάνω;”. δηλώνει καθηγήτρια γυμνασίου σε περιοχή της πρωτεύουσας.

Και συνεχίζει

Έχουμε απαγορεύσει τα κινητά ακριβώς για να αποφύγουμε τις καταγραφές και τη διαπόμπευση κάποιων. Αλλά τα κρύβουν

Φέτος που ερχόταν –έστω μια φορά την εβδομάδα– ψυχολόγος βοήθησε πολύ και τα παιδιά και τους καθηγητές που κατάλαβαν καλύτερα τι συμβαίνει. Βοηθήθηκαν βέβαια τα παιδιά που οι γονείς τους συνεργάστηκαν. Γιατί όταν είπαμε σε μια οικογένεια ότι το παιδί πρέπει να πάει σε ειδικό σχολείο γιατί αδυνατεί να παρακολουθήσει, μας απάντησαν “το παιδί μου δεν θα πάει με τα χαζά”

Μια μητέρα ειδοποιήθηκε από το σχολείο να πάει να παραλάβει το παιδί της από τα επείγοντα ενός νοσοκομείου, «γιατί κάποιος του είχε γυρίσει το χέρι». «Η διεύθυνση όχι μόνο δεν παίρνει καμία πρωτοβουλία αλλά μπλοκάρει και ότι πάνε κάποιοι να κάνουν», αναφέρει άλλος γονιός από το ίδιο σχολείο. Πριν από λίγο καιρό αποφάσισαν να απαγορεύσουν την μπάλα στο προαύλιο για να μη γίνονται φασαρίες. «Όμως τα παιδιά μάζεψαν κουκουνάρια και πέτρες και τα έντυσαν με αλουμινόχαρτο για να παίξουν. Και τελικά βέβαια αυτό είναι πιο επικίνδυνο», καταλήγει.

Οι γονείς αντιμετωπίζουν με απαξίωση τους Εκπαιδευτικούς και δεν τους πιστεύουν όταν τους λένε ότι το παιδί τους έχει κάποιο θέμα. «Μεγάλο ποσοστό παιδιών έχει μαθησιακές δυσκολίες αλλά οι γονείς δεν το παραδέχονται. Χρειάζονται ψυχολόγους τα σχολεία αλλά όχι μόνο για τα παιδιά. Κυρίως για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς», καταλήγει.

Όταν ένα παιδί αντιμετωπίζει δυσκολία, μαθησιακή, κοινωνική, ψυχολογική και κανένας δεν ασχολείται, ο δρόμος προς την παραβατική συμπεριφορά έχει ήδη ανοίξει.

Πολλοί γονείς δεν φέρνουν στο σχολείο τις γνωματεύσεις για να μη στιγματιστεί το παιδί και το σχολείο δεν μπορεί να βοηθήσει. Υπάρχουν παιδιά που δεν στηρίζονται όπως θα έπρεπε γιατί έτσι αποφάσισε η μανούλα, που όμως δεν έχει τις απαιτούμενες γνώσεις».

Ευγενία Σουμάκη, 
παιδοψυχίατρος, διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ψυχαναλύτρια    

Ο γονιός εκτός από το να δίνει συμβουλές, και μάλιστα με τρόπο επιτιμητικό, είναι καλό να σκεφθεί αν δίνει και το απαραίτητο συναίσθημα, αν είναι παρών, αν κουβεντιάζει και αν ακούει πραγματικά τι λέει το παιδί του. Γίνονται κραυγαλέα πράγματα μέσα στα σπίτια και οι γονείς δεν παίρνουν χαμπάρι. Γιατί; Γιατί χάνονται μέσα στο πλάνο της ζωής. Δεν γίνεται να λείπουν και οι δύο συνέχεια». Και οι εκπαιδευτικοί; «Μιλάμε για ένα ηττημένο εκπαιδευτικό σύστημα. Οι εκπαιδευτικοί έχουν απαξιωθεί, όπως και όλη η δουλειά του σχολείου, αφού όλοι κάνουν φροντιστήριο από μικρή ηλικία. Χρειάζεται τα σχολεία να στελεχωθούν με ψυχολόγους που να στηρίζουν την ομάδα των εκπαιδευτικών –οι οποίοι χρειάζεται να επιμορφωθούν–, ώστε να αντιμετωπίσουν τις καταστάσεις που προκύπτουν. Η συνεργασία των γονιών με το σχολείο θα πρέπει να είναι συνεχής, θεσμοθετημένη και υποχρεωτική».   

Αθανάσιος Αλεξανδρίδης, 
παιδοψυχίατρος – ψυχαναλυτής 

Η αντιμετώπιση των περιστατικών απαιτεί συνεργασία σε πολλά επίπεδα. 

α) Ο εκπαιδευτικός να είναι εκπαιδευμένος σχετικά. β) Να υπάρχει βούληση από τον ίδιο αλλά και από το σχολείο στο οποίο ανήκει για την αναγνώριση και την αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων. Δυστυχώς συχνά τα ζητήματα κακοποίησης αποσιωπώνται. γ) Να υπάρχει το νομοθετικό πλαίσιο και το κατάλληλο δίκτυο κοινωνικής προστασίας. Δυστυχώς το σχετικό Εθνικό Σχέδιο Δράσης που εκπονήθηκε πρόσφατα αφορά μόνο τη σεξουαλική κακοποίηση των ανηλίκων, ενώ θα έπρεπε να εντάσσει αυτή μέσα στο γενικό πλαίσιο δράσης για την αντιμετώπιση όλων των μορφών βίας, γιατί πάντα υπάρχει διαπλοκή των μορφών βίας. δ) Ο γονέας του θύματος να μην υποτιμήσει το γεγονός, να απαιτήσει δικαίωση και θεραπεία για το παιδί του. ε) Ο γονέας του δράστη να αναγνωρίσει τη σοβαρότητα της κατάστασης, να δεχθεί τα παιδαγωγικά και τα σωφρονιστικά μέτρα που, ίσως, επιβληθούν και κυρίως να αναγνωρίσει ότι το βίαιο παιδί του είναι άρρωστο και να αναζητήσει γι’ αυτό και ίσως και για ολόκληρη την οικογένεια θεραπεία. Δεν είμαι της άποψης ότι πρέπει να ενοχοποιούμε την οικογένεια, αλλά οπωσδήποτε μια οικογένεια είναι ένοχη αν μετά την εμφάνιση των βίαιων φαινομένων δεν αναζητήσει θεραπεία.

Η γνώμη μου είναι ότι η Διαχείριση συγκρούσεων απαιτεί ένα σχέδιο δράσης σε  ώρα συγκρούσεων, ξεκάθαρη πολιτική ενάντια στη βία, τα μικρά προβλήματα πειθαρχίας να αντιμετωπίζονται άμεσα και οι αποφάσεις να λαμβάνονται δημοκρατικά. Ο διευθυντής είναι διαμεσολαβητής σε ένα δημοκρατικό σχολείο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *